Digibeten Zwolle

Hoe gaan we om met 1 miljoen digibeten?

februari 27th, 2019 Posted by Internet, Nieuws 0 thoughts on “Hoe gaan we om met 1 miljoen digibeten?”

Digibeten ICT-vaardiger maken, een kans voor het MKB.

Nederland heeft 1 miljoen digibeten. Zij hebben nog nooit met internet gewerkt en dat blijft zo. Met de steeds groter wordende automatisering dreigt deze groep buiten de boot te vallen.

Het kabinet wil dat niemand achterblijft dus worden er diverse acties ondernomen in bijscholing. Voor het MKB is de ‘digitale’ bereikbaarheid van digibeten een interessant vraagstuk. Zij zijn waarschijnlijk ook een doelgroep van afnemers. In deze blog belichten we diverse initiatieven.

2,5 miljoen Nederlanders vinden het moeilijk om te werken met digitale apparatuur

Iedereen kent wel iemand die geen internet heeft. Zij bezitten geen smartphone, geen computer of tablet. Aan de buitenkant kun je het niet zien. Soms zijn het laaggeletterden, soms ook niet, vaak zijn het ouderen. Voor uw bedrijf kan het een gemiste kans zijn als deze mensen hierdoor niet bij u terecht komen voor uw dienstverlening.

Het digitaal vaardiger maken van deze doelgroep

Vanaf 2019 zal met het ministerie van Binnenlandse zaken 5 miljoen uittrekken om mensen digitaal vaardiger te maken met o.a. webshops en nieuwsbrieven. Buiten de commerciële bedrijven zijn  ook overheidsinstanties als de belastingdienst en gemeentes maar ook scholen gebaat bij deze investering.
De Nationale Ombudsman klaagde vorig jaar dat de overheid er te gemakkelijk vanuit gaat dat iedereen over vaardigheden beschikt om digitale ontwikkelingen, zoals de berichtenbox van MijnOverheid, te volgen. Niet elke Nederlander kan met deze digitalisering uit de voeten en er is nauwelijks hulp voor deze mensen, aldus de Ombudsman.

Ondersteunende initiatieven

  • Er komt vanuit de overheid meer aandacht voor de omgeving van digibeten om het laagdrempeliger te maken hulp te geven
  • Verpleeghuizen en thuiszorginstanties worden straks ingeschakeld om ouderen te helpen
  • Het bestaande interne overheidsprogramma ‘Tel mee met Taal’ voor laaggeletterden wordt uitgebreid voor digibeten
  • De overheid gaat taalambassadeurs inzetten om in Jip en Janneke taal overheidstaal duidelijker te maken voor deze doelgroep
  • In Overijssel is het initiatief ‘Dag en Doen’ gestart. Ouderen hebben de mogelijkheid om via een tablet eenvoudig te chatten en zich in te schrijven voor activiteiten

 

Tips om uw communicatie te verbeteren voor digibeten

  • Sociale media worden door ouderen steeds meer gebruikt. Zorg dat uw bedrijf daar te vinden is
  • Maak handleidingen en andere communicatie informatie in duidelijk te begrijpen (Jip en Janneke) teksten
  • Als ouderen tot uw doelgroep behoren laat ze dan kiezen voor een digitale of schriftelijke communicatie als inschrijving/nieuwsbrief/ontvangstbewijs/facturering etc.

Zie u net als ons digibeten niet als een zwakte maar als een kans voor uw dienstverlening? Wij adviseren u graag. Neem vandaag nog contact met ons op. 

ADVIESAANVRAAG

Bévédé maakt gebruik van cookies. Klik op Ga verder om deze te accepteren, zo kunnen wij u de beste surf ervaring mogelijk bieden. Onze privacyverklaring kunt u hier vinden: privacyverklaring